Změny

Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Odebráno 63 bajtů ,  22. 5. 2020, 21:14
bez shrnutí editace
29.3.1902 Praha 26.8.1968 Praha 
Pohřben na Olšanech
 PD s bystou, J.Malejovský 1988 
Barrandov, budova Filmových ateliérů
'''Český filmový režisér. Natočil 4 němé filmy, např. „Varhaník u sv. Víta“ a přes 100 filmů mluvených: „Kristián“, „Hordubalové“, „Tajemství krve“, „Císařův pekař - Pekařův císař“, „Nejlepší ženská mého života“ atd. Z televizních filmů: „Medvěd“, „Slzy, které svět nevidí“.'''
'''Český filmový režisér.Natočil 4 němé filmy (např.Varhaník u sv.Víta) a přes 100 filmů mluvených ("Funebrák","Kristián","Hordubalové","Tajemství krve","Císařův pekař a pekařův císař","Nejlepší ženská mého života" atd.Z televizních filmů:"Medvěd","Slzy,které svět nevidí".'''    V šedesátých letech se v kinech promítal střihový film s názvem"Muž„Muž,který rozdával smích"smích“.Byl sestaven z úryvků populárních Fričovýchfilmů,jež zrály k nesmrtelnosti,třebaže sláva se nedá předpovídat,alevyrazí často jak ušlápnutá tráva v polní cestě.Když doma rozhodovali,kams nimním,vyloučili otcovo železniční inženýrství,protože měl výrazný malíř-ský malířský talent,tudiž půjde na Umprum (Umělecko-průmyslová škola). Jenže Mac se od šestnácti ochomýtal kolem kabaretu "Červená sedma"v Hybernské a jen tam v tom kolotoči pobýt co nejdýl a nakonec tam zůstalnapořád.Později přešel do Longenovy "Revoluční scény", pak do "Rokoka","Va-rieté",seznámil se s Hašlerem,Bassem,V.Burianem,Haškem,Futuristou a s dal-šími polobohy pražského kabaretu.Rychle dozrál v herce,výtvarníka i orga-nizátora a v roce 1928 si jej povšiml o pět roků starší filmový průkopník,scénarista,herec i režisér Karel Lamač,který natočil první film o Švejkoviza němého filmu s hercem Nollem. Frič Lamače překvapil nápaditostí,pohotovostí a zanedlouho sám nato-čil podle románu Jana Klecandy němý film "Pater Vojtěch",v němž hrála žen-skou roli populární herečka s pseudonymem Suzanne Merwille.V dalším němémfilmu "Zvoník u sv.Víta" podle Nezvalova scénáře,Frič svěřil hlavní posta-vu Karlu Hašlerovi,kterého "počichu" rozpoznal jko nejvhodnější typ. Tvořil s překvapivou invencía s vtipem,snad i proto si naklonil řa-du libretistů - Wassermanna,Hašlera,Plicku,režizérů - Steklého,Rovenského,Lamače,kameramanů - Hellera,Stallicha,Pečenskou a herců - to nepočítavě. Herci rozpoznali,že Frič jim dáva role jako ušité měl jít na jejich naturelUMPRUM.
Měl scénář Jenže Frič se od šestnácti ochomýtal kolem kabaretu „Červená sedma“ v Hybernské, jen tam v tom kolotoči pobýt co nejdéle, a hledal typy pro rolenakonec tam zůstal napořád. Později přešel do Longenovy „Revoluční scény“, pak do „Rokoka“, „Varieté“,což seznámil se zdá samozřejmés Hašlerem, Bassem,ale tento způsobFrič povýšil na svou režijní zásaduV.Zahrál si často i sámBurianem, Haškem,např. Futuristou a s VlastouBurianem ve svém filmu "Liliček ve službách Sherlocka Holmese" nebo ve "Fu-nebrákovi"dalšími polobohy pražského kabaretu.Byl to FričRychle dozrál v herce,kdo svěřil vybral Burianovi skvělou roli výtvarníka i organizátora a v "AntonuŠpelci ostrostřelci" nebo v Gogolově "Revizoru"roce 1928 si jej povšiml o pět roků starší filmový průkopník, scenárista, herec i režisér Karel Lamač, který natočil první film o Švejkovi za němého filmu s hercem Nollem.
Když zemřel první herecký Švejk NollFrič Lamače překvapil nápaditostí, pohotovostí a zanedlouho sám natočil podle románu Jana Klecandy němý film „Páter Vojtěch“,našel si Frič typ Švejka v kyp-ré a bodré postavě i humoru Rašilovaněmž hrála ženskou roli populární herečka s pseudonymem Suzanne Merwille. V dalším němém filmu „Varhaník u sv.Svému milému příteli Haasovi jakobyušil na tělo roli v crazy-komedii "Ať žije nebožtík" a Oldřichu Novémuve filmech "Kristián"Víta“ podle Nezvalova scénáře,"Eva tropí hlouposti"Frič svěřil hlavní postavu Karlu Hašlerovi,"Hotel Modrá hvězda" a v řa-dě dalších a dalších filmechkterého „po čichu“ rozpoznal jako nejvhodnější typ.
Frič spolupracoval i Tvořil s Voskovcem překvapivou invencí a Werichem vtipem, snad i proto si naklonil řadu libretistů - Wassermanna, Hašlera, Plicku, režisérů - Steklého, Rovenského, Lamače, kameramanů - Hellera, Stallicha, Pečenskou a natočili s nimi filmy"Hej rup" a "Svět patří nám"herců - to nepočítaně. Herci rozpoznali, že Frič jim dává role jako ušité na jejich naturel.
Těko by Měl scénář a hledal charaktery pro role, což se našel nějaký hereczdá samozřejmé,který by ale tento způsob Frič povýšil na Friče nevzpomínal v tomnejlepším smyslusvou režijní zásadu. Zahrál si často i sám, např.Svým způsobem objevování talentu našel komediální hereckýtyp Bohdalové s Vlastou Burianem ve svém filmu „Lelíček ve službách Sherlocka Holmese“ nebo Sovákave „Funebrákovi“.Prostě co Fričův filmByl to Frič,to skvělá postavakdo vybral Burianovi skvělou roli ve filmu „Anton Špelec,co po-stava to herecký typostrostřelec“ nebo v Gogolovu „Revizorovi“.
S velkým diváckým ohlasem se dodnes setkávají Fričovy zfilmovanérományKdyž zemřel první herecký Švejk Noll, našel si Frič typ Švejka v kypré a bodré postavě i humoru Rašilova.Natočil jich mnohoSvému milému příteli Haasovi jakoby ušil na tělo roli v crazy-komedii „Ať žije nebožtík“ a Oldřichu Novému ve filmech „Kristián“,ale nikdy nebyly z jednoho střihu„Eva tropí hlouposti“,něčím podob-„Hotel Modrá hvězda“ a v řadě dalších.Frič byl mistrem umění zkratkyspolupracoval i s Voskovcem a Werichem,napětí natočili filmy „Hej rup“ a přesvědčivou pravdou.V tomtoumění mu pomáhali ti scénaristé,kteří dotvářeli jeho výběr k danému účelu„Svět patří nám“.
Jenže dopátrat Těžko by se zevrubně všech příčin úspěchu Fričova díla našel nějaký herec, který by vy-dalo psychologicko-sociologickou studiina Friče nevzpomínal v tom nejlepším smyslu.Proč Fričovy filmy nestárnou? Jev nich hodně věčně živé,člověčího,co trvá v povaze lidí jako dar člověkuSvým způsobem objevování talentu našel komediální herecký typ Bohdalové nebo Sováka.Filmy odpovídají na daný čas tím podstatným v člověku i mimo něj,Prostě co platíjako obevně dáno.Čili připomenou seFričův film,ožívajíto skvělá postava,když přijdou podobné momentyživota.Je co postava to těžké jako se dopátrat příčin nesmrtelnosti uměleckého dílai herce.Je téma staré jako člověk,který se hraje nebo je hránherecký typ.
Snad možno konstatovatS velkým diváckým ohlasem se dodnes setkávají Fričovy zfilmované romány. Natočil jich mnoho,že příčin úspěchu Fričových filmů je bezpo-čet jako příčin lidských povahale nikdy nebyly z jednoho střihu něčím podobné.Frič byl mistrem umění zkratky, napětí a přesvědčivou pravdou.Nezestárly např. přesladká "MuzikantskáLiduška"V tomto umění mu pomáhali scénáristé,"Škola základ života","Hordubalové","Turbina",nebo dojímavě neza-pomenutelný životopisný film o objeviteli krevních skupin MUDr.Janu Ján-ském "Tajemství krve"kteří dotvářeli jeho výběr k danému účelu.
Později Dopátrat se zevrubně všech příčin úspěchu Fričova díla by vydalo na filmová plátna dostaly i psychologicko-sociologickou studii. Proč Fričovy filmy nestárnou? Že je v nich hodně věčně živého a obecně lidského? Že jeho "muzikály". Frič s úsmě-vem připomnělfilmy odpovídají na daný čas tím, co platí jako obecně dané? Snad možno konstatovat,že tolik skloňované a hrané muzikály byly zastoupeny i v příčin úspěchu Fričových filmů je-ho filmechbezpočet, stejně jako příčin lidských povah. Nezestárly, např. přesladká „Muzikantská Liduška“, „Škola základ života“, „Cesta do hlubin študákovi duše“, nebo dojímavě nezapomenutelný životopisný film o objeviteli krevních skupin MUDr.Prvním českým muzikálem byla jeho "Pytlaková schovanka"Janu Jánském „Tajemství krve“.
Později se na filmová plátna dostaly i jeho „muzikály“. Frič vstoupil do dějin nejenom českého filmus úsměvem připomněl,ale zasloužil se rovněžo vznik slovenské kinematografie.V roce 1935 se že tolik skloňované a hrané muzikály byly zastoupeny i v kinech objevil jeho film"Jánošík",který obdržel cenu v Benátkách a projevilo o něj zájem 32 zemí,jimž byl prodán.To byl Fričův nečekaný úspěch a zároveň zakladní kámendějin slovenské kinomatografie.Po druhé světové válce sáhl Frič znovupo slovenském námětu ještě ve dvou filmech:"Báčova žena" a zejména "Varuj".Oba filmy patří k základům slovenské kinomatografiePrvním českým muzikálem byla jeho „Pytlákova schovanka aneb Šlechetný milionář“.
Z dlouhé řady Fričových filmů Frič vstoupil do dějin nejen českého filmu, ale zasloužil se staly nesmrtelnými zřejmě ty filmyrovněž o vznik slovenské kinematografie. V roce 1935 se v kinech objevil jeho film „Jánošík“,který obdržel cenu v nichž vévodí přirozenýBenátkách a projevilo o něj zájem 32 zemí,neafektovaný humorjimž byl prodán.V padesátých letech natočilfilm "Císařův pekař To byl Fričův nečekaný úspěch a pekařův císař" s Janem Werichem zároveň základní kámen dějin slovenské kinomatografie. Po druhé světové válce sáhl Frič znovu po slovenském námětu ještě ve dvojrolidvou filmech: „Bačova žena“ a zejména „Varúj!“.A žijedodnes s ambicemi na nesmrtelnost.Anebo film "Přísně tajné premiéry" s he-rečkou Bohdalovou a film "Nejlepší ženská mého života"Oba filmy patří k základům slovenské kinematografie.
Z dlouhé řady Fričových filmů se staly nesmrtelnými zřejmě ty, v nichž vévodí přirozený, neafektovaný humor. V padesátých letech natočil film „Císařův pekař - Pekařův císař“ s Janem Werichem ve dvojroli, který dodnes žije s ambicemi na nesmrtelnost. Anebo film „Přísně tajné premiéry“ s herečkou Bohdalovou a film „Nejlepší ženská mého života“.
Do života vstoupila televizní obrazovka a Frič rozpoznal , jaká tvůr-čí tvůrčí specifika s sebou přinesla už tím,že mluví k milionůn milionům najednou.Frič pro-mluvil promluvil televizními filmy "Medvěd"„Medvěd“,"Námluvy"„Námluvy“,"Slzy„Slzy,které svět nevidí"nevidí“,ježsi přinesly z festivalu v Monte Carlo Carlu ocenění.Když Frič dotáčel film "Králkrálů"„Král králů“,zemřela mu celoživotní družka.Byla Žena, která mu byla po celý život oporou,kritikemi rádcem.Tehdy upadl uprostřed natáčení do hlubokého bezvědomí a zdálo se,že film nedokončinedokončí.K údivu lékařů se po deseti dnech probral a film dokon-čildokončil.Vyčerpaný organismus avantgardního filmového klasika české kinematogra-fie kinematografie však brzo brzy vyhasl nadobro.

Navigační menu