Rudolf Kremlička a Josef Sudek: Porovnání stránek

Z Pražský pantheon
(Rozdíly mezi stránkami)
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
(Založena nová stránka s textem „19. 6. 1886 Kolín 3. 6. 1932 Praha Pohřben na Olšanech PD, Z. Hošek 1988 Pařížská 16 '''Český malíř. Jeho osobitost vyrostla z impresionis…“)
 
 
Řádek 1: Řádek 1:
19. 6. 1886 Kolín
+
17. 3. 1896 Kolín
  
3. 6. 1932 Praha
+
15. 9. 1976 Praha
  
Pohřben na Olšanech
+
Pohřben
  
PD, Z. Hošek 1988
+
PD s bystou, S. Honzík, B. Franc 1989
  
Pařížská 16
+
Újezd 434/32
  
'''Český malíř. Jeho osobitost vyrostla z impresionismu a starých mistrů. Modernost výrazu je v mistrné kresbě, světle a valéru. Maloval obrazy figurativní i krajinářské. Z obrazů: „Pradleny“, „Myčky“, „Přístav Duino u Terstu“, „Ženy na břehu řeky“ (mozaika v pražském paláci Fénix).'''
+
'''Český fotograf. Je považován za tvůrce české i světové moderní fotografie. Z jeho fotografických cyklů: „Z Invalidovny“, „Podzim ve Stromovce“, „Pražský Hrad“, „Praha“, „Praha panoramatická“.'''
  
„Valér znamená pro mne vše - barva až v třetí řadě.“ - R. Kremlička
 
  
 +
Vykolébal se za křovím s taškou a stativem na levém rameni a pravý rukáv mu bambelal prázdný. Zvolna vpíchl stativ do země, odstoupil, vpíchl jej o kousek dál, pak zmizel pod černým klotem, vyhlédl, „kukátkem“ prstů zkoumal oblohu, sedl si na lavičku, naslouchal. Pak mu jihla tvář a zabručel: „Hudba hraje.“ Zmizel pod klotem pět, šest krát zmáčkl spoušť a zvolna se vydal Petřínem na Újezd.
  
Prof. Akademie Hanuš Schwaiger si prohlížel studentské práce, najednou vzal do ruky ten nejmenší, ještě nedodělaný obrázek, dlouze si jej prohlížel a pokyvoval hlavou. V roce 1910 obdržel Kremlička Hlávkovo stipendium do Holandska, a tam v úžasu hleděl na obrazový barevný koncert uměřenosti holandských mistrů, který mu učaroval a napověděl, aby si zajel ještě do pařížské Mekky, kde vládl kubismus. Kremličku vzal nejvíc za srdce Corot, Renoir, Manet a hlavně Matisse. Napověděli mu, kudy má jít ve svém zápasu o tvar.
+
Jen přes ulici prošel dvěma průchody do vlhkého ticha malého dvorku a několik metrů stranou se mezi haluzemi objevil dřevěný domeček. A to je ono staré místo fotografů, kteří tu žili před ním. Sudek je získal v roce 1927 po fotografu Laubovi. Tři místnůstky s věcmi, obrázky, papíry, chemikáliemi a hudbou.
  
Po návratu maloval se Schwaigerem žánrové obrázky na Vysočině. Když jednou nahlížel okénky do drobných nízkých chalup, najednou vyčouhla ze šera světničky zakulacená záda krejčího nad řemeslem, proměnující se ve světle. Poznal, že světlo umí tvarovat předměty.
+
Před válkou jej rodiče přivezli z Kolína do Prahy na učení knihařskému řemeslu. Obdržel výuční list a našel si místo v Nymburce. Císař pán však záhy poslal vzkaz „svým národům“, že mu zabili v Sarajevu nástupce trůnu a on si to s rebelií vypořádá.
  
V roce 1913 přijal Kremlička pozvání ruské šlechtičny k pobytu v Petrohradě. Zpátky se vrátil nedlouho před válkou s kopiemi starých mistrů, jež si pořídil v petrohradské Ermitáži: Tizian, Leonardo, Greco a další mistři, jakoby v něm probudili novou tvůrčí mízu. Najednou se mu ze žánrových obrázků ztrácely podrobnosti a na významu nabývaly jen objemy předmětů a figur. Kremlička vyšel ze své tvořivé samoty na konci roku 1915, kdy si porozuměl hlavně se Špálou a Čapkem. Tenkrát namaloval figuru venkovského děvčete tak, aby zvýraznil krásu jejího zdravého ženství. Nazval obraz „Děvče v bílém živůtku“. Namaloval linii jenom valérem a gradací světla. Byla to nápověda jeho malířské osobitosti, ale ještě to nebyl ten „pravý“ budoucí Kremlička, napsal malíř O. Mrkvička. Kremlička se zrodil až roku 1918 v obraze „Nana“. Tehdy mu nepřišla modelka a byl přinucen domalovat obraz zpaměti. Odborníci v Kremličkově fantazijním domýšlení obrazu objevili moderní dílo evropské úrovně.
+
Josef se vrátil z fronty s uťatou rukou po rameno. Byl mrzákem a s malou erární penzí užíval přístřeší v karlínské vojenské Invalidovně. Jedinou útěchou mu byl stařičký fotoaparát, který mu před válkou rodiče koupili. Úřad nechtěl ani vidět, raději žil skromně z penze a denně vycházel s aparátem a hledal štěrbinami očí motivy.
  
Kremlička v tom čase ještě namaloval cyklus tanečnic, děvčat slovanského typu a ukázal jej na výstavě „Tvrdošíjných“ v roce 1918 na Příkopech. Doba doznělé války a vzplanuvších nadějí poznamenala i jeho tvorbu. Maloval už po svém zhmotněnou touhu prostého lidství. Jeho obrazy „Pradleny“, „Myčky“ atd. souzněly s dobovým životním pocitem.
+
Spolužák z Kolína Funke měl víc štěstí. Ruce mu zůstaly obě, absolvoval grafickou školu a živil se jako fotograf. Pomáhal Sudkovi jak mohl. Spolu listovali v časopisech, knihách a všecko o fotografování jim bylo dramatem. Sudek zprvu fotografoval kolem Invalidovny a nalovil tu motivů na celý cyklus, který nazval „Z Invalidovny“. Poznal, že umění je inspirace a tvrdá dřina o vyjádření. Je to odříkání. Rozšiřoval okruh motivů, mhouřil oči a než zmáčkl spoušť, to už musel být motiv v očích hotov.
  
Někdy ve 20. letech se spřátelil s básníkem Vítězslavem Nezvalem, který za ním přišel do ateliéru v Pařížské ulici a už neodešel. Pobýval u Kremličky stále častěji. Tvůrce poetismu neodolal a rozhodl se napsat o Kremličkově umění monografii.
+
V půli 20. let bylo zřejmé i Funkemu, že kamarád vidí hodně jinak. Mezi výběrem motivů a spouští mu protéká dlouhý čas váhání a návratů. Byly to tvůrčí zámlky, jež se časem protahovaly. Do okruhu jeho motivů vstoupila Stromovka, kde jej okouzlovalo impresionistické přítmí a na světě se objevil druhý cyklus „Podzim ve Stromovce“ (1926). Sudkovy obrázky upoutávaly černobílými valéry nabitými smyslovými vjemy. Bylo v tom něco racionálně nepostižitelného, hluboce procítěného, bylo to osobité, „sudkovské“.
  
A najednou malíře našla mladá generace, patrně právě pro jeho poetické vidění světa v čase rozvoje techniky. Kremličkovo umění představovalo sebeobranu poesie člověka před rachotivým rytmem doby. Kremlička se stal idolem mládí. Oslňoval nádherou dráždivých aktů a touhou, jež vyzařovala z krajin, kreseb, ale i početných litografií. Byl to moderní neoklasicismus, který souzněl s poválečným neoklasicismem Picassa.
+
Jiní v tom cenili novost, modernost a originální výraz. V roce 1924 s Funkem založili „Českou fotografickou společnost“. I jedna ruka dokáže zmáčknout spoušť v pravý čas, kdy srdce tuší a oko spatří. Byla to jeho specifika rozumět tikotu času a vybrat krásu v pravý čas. Čekal na okamžik, až mu ta jeho „hudba času zahraje“ a on může zmáčknout spoušť. Ten starý aparát ji dlouho vybíral, než se motiv sesumíroval tak, aby „zahrál“.
  
Hned po válce dostal od Národního památníku za úkol namalovat krajiny Slovenska. Uplatnil v nich tytéž zásady, jako ve figurativní tvorbě. Nepopisoval, vykouzlil podstatu krásy. Jeho obrazy mají jemné barevné přechody krajinného reliéfu, čímž rozmnožil jejich významy. Ze slovenských motivů z roku 1919 nejvíc veřejnost zaujala „Slovenská krajina“ s oblinami hor nebo „Na pastvě“ z roku 1923.
+
Sudek často chodíval na koncerty, třeba se posadil někde v koutku na schod a naslouchal. Doma měl kupy gramofonových desek, jež přehrával přátelům. Uvědomil si ono latinské „Scio me nihil scire“ (Vím, že nic nevím) a přihlásil se na Státní grafickou školu k prof. K. Novákovi. Průzor hledání motivů se mu rozšířil až na vltavské nábřeží, kde vonělo nebe a na dlani ležel chrám sv. Víta, kde gotické monumenty vrhaly masivní stíny do Vltavy.
  
Kremlička vydal 17 litografií, a mnoho jiných kreseb v Neumannově časopise „Červen“, ve „Veraikonu“ a v dalších časopisech. V roce 1925 připravil svou první samostatnou výstavu v Mánesu a velkým uznáním pro něj byla monografická stať Francouze E. Faure v Musaionu.
+
Kolem roku 1930 se vypravil do české a slovenské krajiny a tak vznikaly krajinářské cykly: „Slovenská krajina“, „Krajina u Žebráku“ v Podbrdí, „Krajiny z jižních Čech“, ale rovněž „Orosená pavučina“, jenž mu u domečku svítily. Reklamě se zalíbila jeho dramata věcí a chudému fotografovi se nabídla lepší obživa. Hlavně si mohl dovolit nakoupit nezbytné propriety. Otevřely se mu dveře v nakladatelství Družstevní práce, kde ho vyzvali k účasti na výstavách fotografů Levé fronty a Svazu socialistické fotografie, na nichž vzbudil velkou pozornost. Dva rodáci z Kolína Funke a Sudek udávali tón soudobé fotografie.
  
Kremlička se rozjel do Itálie, Francie a přivezl obrazy „Přístav Duino v Terstu“ (1927), nebo „Nábřeží Arna“ ve Francii.
+
Do Sudkovy malinké pracovny přicházelo stále více návštěvníků. Zejména malíři, sochaři a hudebníci pocítili spřízněnost duší. Nechávali si fotografovat plastiky i obrazy. Když byl malíř F. Tichý v Paříži, pomáhal mu Sudek finančně tím, že si od něj kupoval obrazy. V jeho prostoru rostly haldy obrazů až k celým a uceleným profilům soudobého českého malířství. Obrazy přátel J. Bendy, V. Plocka, M. Holého, E. Filly, A. Slivky a desítek jiných později odkázal Národní galerii, kde tvoří pozoruhodnou sbírku moderního českého umění.
  
Když Nezval dokončoval počátkem 30. let Kremličkovu monografii, malíř připravoval na rok 1932 velkou výstavu. Všechen ruch v jeho ateliéru však náhle k velkému překvapení jeho ctitelů utichl. Kremlička 3. června 1932 náhle zemřel. Jeho přítel spisovatel J. Bartoš nad rakví řekl: „Byl z bytostí, o nichž lze říci, že se narodily raněny vášní k dokonalosti.
+
Sudek fotografoval u Filly v Peruci České středohoří, toulal se v Polabí i na jihu Čech, ale jeho největší láskou zůstala Praha. Praha a Sudek jsou synonymem. Fotografoval její ostrovy, zahrady, veduty i ulice.
 +
 
 +
Po 2. světové válce vycházely Sudkovy knihy fotografií: „Pražský Hrad“, „Praha“, a kniha snad nejkrásnější „Praha panoramatická“, která vyšla po Sudkově smrti. Jeho pozůstalost vydala na 70 tisíc položek a je uložena v Uměleckoprůmyslovém muzeu.
 +
 
 +
Z podvědomí se Sudkovi neustále vracely vzpomínky na přátelství s malířem E. Fillou a Peruc, kde Filla maloval známé České středohoří. „To byla moje nejkrásnější léta,“ vzpomínal Sudek. Snad v nich souzněla společná hledačská vášeň a smysl pro realitu života. Jeho ateliérový kutloch byl zavalen a magistrát mu proto přidělil bydlení v Úvoze pod hradem, odkud denně vycházel do hospůdky na Vikárce. Vcházel dovnitř i se svým aparátem z roku 1894, kterým prokázal, že fotografie je především uměním vidění krásy.

Verze z 28. 3. 2020, 19:27

17. 3. 1896 Kolín

15. 9. 1976 Praha

Pohřben

PD s bystou, S. Honzík, B. Franc 1989

Újezd 434/32

Český fotograf. Je považován za tvůrce české i světové moderní fotografie. Z jeho fotografických cyklů: „Z Invalidovny“, „Podzim ve Stromovce“, „Pražský Hrad“, „Praha“, „Praha panoramatická“.


Vykolébal se za křovím s taškou a stativem na levém rameni a pravý rukáv mu bambelal prázdný. Zvolna vpíchl stativ do země, odstoupil, vpíchl jej o kousek dál, pak zmizel pod černým klotem, vyhlédl, „kukátkem“ prstů zkoumal oblohu, sedl si na lavičku, naslouchal. Pak mu jihla tvář a zabručel: „Hudba hraje.“ Zmizel pod klotem pět, šest krát zmáčkl spoušť a zvolna se vydal Petřínem na Újezd.

Jen přes ulici prošel dvěma průchody do vlhkého ticha malého dvorku a několik metrů stranou se mezi haluzemi objevil dřevěný domeček. A to je ono staré místo fotografů, kteří tu žili před ním. Sudek je získal v roce 1927 po fotografu Laubovi. Tři místnůstky s věcmi, obrázky, papíry, chemikáliemi a hudbou.

Před válkou jej rodiče přivezli z Kolína do Prahy na učení knihařskému řemeslu. Obdržel výuční list a našel si místo v Nymburce. Císař pán však záhy poslal vzkaz „svým národům“, že mu zabili v Sarajevu nástupce trůnu a on si to s rebelií vypořádá.

Josef se vrátil z fronty s uťatou rukou po rameno. Byl mrzákem a s malou erární penzí užíval přístřeší v karlínské vojenské Invalidovně. Jedinou útěchou mu byl stařičký fotoaparát, který mu před válkou rodiče koupili. Úřad nechtěl ani vidět, raději žil skromně z penze a denně vycházel s aparátem a hledal štěrbinami očí motivy.

Spolužák z Kolína Funke měl víc štěstí. Ruce mu zůstaly obě, absolvoval grafickou školu a živil se jako fotograf. Pomáhal Sudkovi jak mohl. Spolu listovali v časopisech, knihách a všecko o fotografování jim bylo dramatem. Sudek zprvu fotografoval kolem Invalidovny a nalovil tu motivů na celý cyklus, který nazval „Z Invalidovny“. Poznal, že umění je inspirace a tvrdá dřina o vyjádření. Je to odříkání. Rozšiřoval okruh motivů, mhouřil oči a než zmáčkl spoušť, to už musel být motiv v očích hotov.

V půli 20. let bylo zřejmé i Funkemu, že kamarád vidí hodně jinak. Mezi výběrem motivů a spouští mu protéká dlouhý čas váhání a návratů. Byly to tvůrčí zámlky, jež se časem protahovaly. Do okruhu jeho motivů vstoupila Stromovka, kde jej okouzlovalo impresionistické přítmí a na světě se objevil druhý cyklus „Podzim ve Stromovce“ (1926). Sudkovy obrázky upoutávaly černobílými valéry nabitými smyslovými vjemy. Bylo v tom něco racionálně nepostižitelného, hluboce procítěného, bylo to osobité, „sudkovské“.

Jiní v tom cenili novost, modernost a originální výraz. V roce 1924 s Funkem založili „Českou fotografickou společnost“. I jedna ruka dokáže zmáčknout spoušť v pravý čas, kdy srdce tuší a oko spatří. Byla to jeho specifika rozumět tikotu času a vybrat krásu v pravý čas. Čekal na okamžik, až mu ta jeho „hudba času zahraje“ a on může zmáčknout spoušť. Ten starý aparát ji dlouho vybíral, než se motiv sesumíroval tak, aby „zahrál“.

Sudek často chodíval na koncerty, třeba se posadil někde v koutku na schod a naslouchal. Doma měl kupy gramofonových desek, jež přehrával přátelům. Uvědomil si ono latinské „Scio me nihil scire“ (Vím, že nic nevím) a přihlásil se na Státní grafickou školu k prof. K. Novákovi. Průzor hledání motivů se mu rozšířil až na vltavské nábřeží, kde vonělo nebe a na dlani ležel chrám sv. Víta, kde gotické monumenty vrhaly masivní stíny do Vltavy.

Kolem roku 1930 se vypravil do české a slovenské krajiny a tak vznikaly krajinářské cykly: „Slovenská krajina“, „Krajina u Žebráku“ v Podbrdí, „Krajiny z jižních Čech“, ale rovněž „Orosená pavučina“, jenž mu u domečku svítily. Reklamě se zalíbila jeho dramata věcí a chudému fotografovi se nabídla lepší obživa. Hlavně si mohl dovolit nakoupit nezbytné propriety. Otevřely se mu dveře v nakladatelství Družstevní práce, kde ho vyzvali k účasti na výstavách fotografů Levé fronty a Svazu socialistické fotografie, na nichž vzbudil velkou pozornost. Dva rodáci z Kolína Funke a Sudek udávali tón soudobé fotografie.

Do Sudkovy malinké pracovny přicházelo stále více návštěvníků. Zejména malíři, sochaři a hudebníci pocítili spřízněnost duší. Nechávali si fotografovat plastiky i obrazy. Když byl malíř F. Tichý v Paříži, pomáhal mu Sudek finančně tím, že si od něj kupoval obrazy. V jeho prostoru rostly haldy obrazů až k celým a uceleným profilům soudobého českého malířství. Obrazy přátel J. Bendy, V. Plocka, M. Holého, E. Filly, A. Slivky a desítek jiných později odkázal Národní galerii, kde tvoří pozoruhodnou sbírku moderního českého umění.

Sudek fotografoval u Filly v Peruci České středohoří, toulal se v Polabí i na jihu Čech, ale jeho největší láskou zůstala Praha. Praha a Sudek jsou synonymem. Fotografoval její ostrovy, zahrady, veduty i ulice.

Po 2. světové válce vycházely Sudkovy knihy fotografií: „Pražský Hrad“, „Praha“, a kniha snad nejkrásnější „Praha panoramatická“, která vyšla po Sudkově smrti. Jeho pozůstalost vydala na 70 tisíc položek a je uložena v Uměleckoprůmyslovém muzeu.

Z podvědomí se Sudkovi neustále vracely vzpomínky na přátelství s malířem E. Fillou a Peruc, kde Filla maloval známé České středohoří. „To byla moje nejkrásnější léta,“ vzpomínal Sudek. Snad v nich souzněla společná hledačská vášeň a smysl pro realitu života. Jeho ateliérový kutloch byl zavalen a magistrát mu proto přidělil bydlení v Úvoze pod hradem, odkud denně vycházel do hospůdky na Vikárce. Vcházel dovnitř i se svým aparátem z roku 1894, kterým prokázal, že fotografie je především uměním vidění krásy.