Michal Jan Josef Brokoff a Jan Zeyer: Porovnání stránek

Z Pražský pantheon
(Rozdíly mezi stránkami)
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
 
 
Řádek 1: Řádek 1:
28.4.1686 Klášterec nad Ohří
+
{{introtext2
 +
|intro = Český architekt neorenesance. Bratr básníka Julia Zeyera. Uplatnil se v projektech veřejných i soukromých budov: Janáčkovo nábřeží, Dukelských hrdinů, K. Světlé aj. Navrhl přestavbu Josefova.
  
8.9.1721 Praha
+
}}
  
Pohřben na býv. hřbitově u kostela sv.Martina
+
{{infobox
 +
|foto= [[Soubor:Jan Zeyer (1847-1903).jpg ‎|230px|střed]] 
 +
|birth= 21. 3. 1847 (Praha)
 +
|death= 6. 5. 1903 (Praha)
 +
|PD=
 +
* [https://goo.gl/maps/9cwhf6AWV1jCHzpx5 Karoliny Světlé 1035/17]; PD, 1877 „Hanc domum aedificaverunt A. W.  et J. Z. anno dom. MDCCCLXXVII“ (spoluautoři stavby Wiehl-Zeyer)
 +
* Pohřben na Olšanských hřbitovech
 +
|odkazy=
 +
* [https://cs.wikipedia.org/wiki/Jan_Zeyer Článek na Wikipedii] 
 +
}}
  
PD Brokoffů s portrétem Jana Brokoffa, J.Mařatka 1909
+
Oba synové zámožného tesaře a obchodníka se dřevem zklamali. První syn Julius běžel za básnickou inspiraci do světa a Jan po reálce v Bohosudově u Teplic odešel na pražskou techniku. Bylo to snad o cosi blíž k otcově obchodu se dřevem. Dřevo, to je v architektuře krása a inspirace. Na pražské technice se dostal na katedru architektury arch. Josefa Zítka, projektanta nejen Národního divadla. Znalost z domu mu tudíž rozšířila obzor. Studoval spolu s Wiehlem, mladíkem podobných snů o zdobivé kráse architektury lidovými prvky.
  
Martinská ul.,u kostela sv.Martina
+
Zeyer absolvoval studium v roce 1871. Co od Zítka především získal byl kult renesance. To byly dar slavného učitele svým žákům. A nebylo to jinak u Zítkových předchozích žáků. Jan tudíž zamířil za renesancí do Itálie, klenotnice renesance a dlouho zůstal v Římě. Spřátelil se tu pro celý život se sochařem Schnirchem a postupně se stával pravou rukou arch. Zítka při stavbě Národního divadla.
  
 +
Když se po dvou letech se Schnirchem vrátili do Prahy, našel si nadějný architekt místo ve stavební bance. Schnirch tehdy hledal marně vhodný ateliér, a proto se rozhodl pro stavbu vlastního domu na pražské periferii za branou Mezibranská. Přizval si přátele Zeyera, Wiehla a Ženíška, aby mu vyprojektovali dům. A tak vznikl dům, který odpovídá mladým neorenesančním snům tehdejších časů. Dodneška zdobí Mikovcovu ulici a byl zapsán mezi vzácné architektonické památky. Projekt domu připravili Zeyer s Wiehlem. Zeyer
 +
si ještě předtím několikrát zajel pro inspiraci do ciziny. Oba architekti našli v ohromující lorentské renesanci svou inspiraci, jež by se oděla do jejich představy. Schnirchův dům vyšňořený malířem Ženíškem a sochařem Myslbekem to ukazuje.
  
 +
Podobně oba přátelé stavěli dům s černobílými sgrafity v ulici Karoliny Světlé č. 1035/I. a pozdější dům v blízké ulici Divadelní č. 1032/14.
  
 +
V roce 1881 Zeyer odjel za prací do Roudnice nad Labem, kde pobyl pět roků a nejčastěji v tom čase projektoval s arch. Viktorem Součkem. Do roku 1893, kdy se vzdal veškeré jiné činnosti, ještě postavil jako samostatný architekt mnoho jiných staveb. Z jeho ateliéru vyšlo sedm pozoruhodně koncipovaných činžáků, v nichž Zeyer našel vlastní rukopis, odlišný od Wiehlovy bujné fantazie. Své projekty víc přitlumoval vnějším kabátem a střídměji jej prodýchával lidovými prvky úsměvné českosti. Jeho stavby se tím nestaly méně výraznými. Našel svou typicky racionální vyváženost, v níž hrála velkou roli vlastní sgrafita i postavy z české historie v polychronní maltě.
  
'''Sochař českého baroka,nejstarší syn Jana Brokoffa.Vyučen v dílně otce a u sochaře Quitainera.Z plastik: sousoší "Křest Krista" pro Karlův most, Hekules pro zahradu Kolowratského paláce v Praze,postavy českých patronů v Děčíně,sv.Jan Nepomucký v Praze.'''
+
Velmi pozoruhodné jsou Zeyerovy domy na Janáčkově nábřeží na Smíchově č. 729 a 91, které vybočují z šedi ulice a šperkují nábřeží bohatou sgrafitovou a freskovou výzdobou. Se stavitelem Skučkem postavil dva domy v nedaleké Lidické ulici a pak se z jeho ateliéru vyhrnuly desítky projektů staveb všeho druhu. Dodnes poutají svým ozvláštněním domy např. v ulici Dukelských hrdinů č. 695 a č. 696, v Argentinské ulici č. 599, na Újezdě č. 402/III. atd. K Zeyerově rozsáhlému dílu patří i projekt přestavby nádherné památkové rezervace v Josefově u Jaroměře.
  
 +
V té době českého úsilí o získání národních práv Čechů Zeyer nescházel v Umělecké besedě. Byl stejně jako Wiehl delší čas předsedou jejího stavebního odboru. Později se věnoval především starým architektonickým památkám a zasloužil se o přípravu složité rekonstrukce Anežského kláštera.
  
 +
Rokem 1893 ukončil svou veřejnou činnost a zůstal jenom ve svém domácím zátiší. Jeho rozsáhlý interiér byl plný sbírek starožitností, zejména z vývoje průmyslu a výšivek.
  
 +
Ke stáří se věnoval baroku a rokoku a svůj obdiv k těmto slohům vtělil do knihy „Barock und Rococo, Samlung architektonischen Motive in Prag“. Ve druhé knížce „Sgrafity a chiaroseury na svých stavbách provedené“ zúročil vlastní zkušenosti.
  
Data narození dětí zakladatele pražského sochařského rodu Jana Bro-
+
[[Kategorie:Architekti]]
koffa mapují pracovní štace na jeho cestě ze západních Čech do Prahy.
 
Klášterec nad Ohří je rodištěm nejstaršího syna Michala Josefa.Otec v Kláš-
 
terci vkomponoval své plastiky mezi vzácné stromoví zahrady thunovského
 
zámku v letech l685-7.Ve starém barokním pivovaře vykouzlil kašnu světadí-
 
lů a další dodnes zachovalé plastiky.
 
 
 
Z Klášterce rodina putovala do Červeného Hrádku u Chomutova,kde se
 
narodil sochařský genius rodu Ferdinand a do Prahy Broffové přišli v roce
 
1692 a to natrvalo.
 
 
 
Michal převzal otcovu dílnu u hřbitovní zdi kostela sv.Martina v ro-
 
ce 1718.Byla už širokodaleko známa.Michalovi bylo 32 roků,měl za sebou řa-
 
du plastik,jenže tři roky po převzetí dílny zemřel.
 
 
 
Odmalička zkoušel podle otce dláto, vyposlouchal kdeco z debat kum-
 
štýřů,kteří se v dílně setkávali a hodně se debatovalo nejenom o umění.
 
Dílna byla pro chlapce jakousí uměleckou školou,pramenem všestranných zna-
 
lostí,protože se tu setkávali kumštýři dláta,štětce i péra.Do dílny chodi-
 
li i bohatí zákaznící a u té příležitosti se zase projednávaly otázky finan-
 
ční,materiálové,postavení plastiky do prostoru,prostě všechno možné a něk-
 
dy i konfliktní.
 
 
 
Michal se neučil jen u otce,ale také v ateliérech dvou pražských
 
sochařů F.O.Quitainera a J.O.Mayera.To byla jeho sochařská škola.Už před
 
svou dvacítkou pracoval s otcem na nejednom díle,např. sousoší morového
 
sloupu v Broumově u Náchoda je výsledkem rodinné spolupráce a dokončili
 
 
 
 
 
je v roce 1706.Patrně v téže době vznikalo v dílně i Michalovo samostatné
 
dílo - sousoší "Křest Krista" pro Karlův most,které je dnes uloženo v la-
 
pidariu Národního muzea stejně jako jeho další socha pro Karlův most
 
"Sv.Josef".
 
 
 
Do dnešních časů se na Karlově udržela jenom Michalova socha "Sv.
 
Vojtěcha",jenže dodneška se odborníci přou,zda to není společné dílo celé
 
sochařské rodiny,čili dílo,jež zprvu vytvářeli všichni tři sochaři spolu.
 
Údajně Michalův styl v lecčems připomíná styl mladšího bratra Ferdinanda.
 
 
 
Michalovi však zbývalo málo času na tvořivý rozlet.Byla mu dána jen
 
hrstka zdraví a navíc vedl dílnu i se všemi administrativními nároky,jež
 
z toho vyvěraly.Zákazníci nejvíc žádali jeho plastiku "Sv.Jana Nepomucké-
 
ho".Byla to dobová nábožensko-politická konjunktura,v níž se bohatí před-
 
bíhali,aby vyjádřili svou konformnost s trendem času.
 
 
 
Schylovalo se ke kanonizaci Jana Nepomuka,čili jeho vyhlášení
 
za svatého,jež proběhla za obrovské parády a za účasti tisíců lidí,kteří
 
byli "přesvědčování" k účasti mnohdy ne zrovna způsoby dobrovolnosti.
 
V roce 1729 kanonizace proběhla a pak už jen šlo o to,aby nový svatý měl
 
pomníky všude,kde na ně měli peníze.Michalův Jan Nepomucký se stal nepo-
 
stradatelný.Dodnes stojí v kostele Nejsvětější Trojice na Vinohradech či
 
u kostelíku sv.Jana Nepomuckého poblíž Újezda (Na prádle).Sochu si objed-
 
nal Rožďalov,ba i rodiště  českého písmáka J.J.Vaváka Skramníky u Českého
 
Brodu.Našla své místo i v Petrovicích u Rakovníka a patrně je z Michalova
 
dláta i sv.Jan Nepomucký pod radničními schody na Hradčanech.
 
 
 
Odborníci se shodují,že plastiky Michala Brokoffa jsou rozpoznatel-
 
né od otcova a bratrova stylu tím,že veškerý výraz vtěluje do sochařského
 
propracování hlavy.Právě hlava plastiky byla velkým problémem zakladatele
 
rodu,když přešel k řezbářství na kamán.Nedokázal rozjasnit výraz tváře.
 
Oproti mladšímu Ferdinandovi Michalovi schází Michalovi preciznější kom-
 
pozice mimiky čili gestikulace a její splynutí s draperií.
 
 
 
V kolovratském paláci na pražském Starém městě stojí Michalův Her-
 
kules a na Vyšehradě sv.Ludmila.Po Čechách se mu ještě přisuzují plastiky
 
českých patronů na gotickém mostě přes Ploučnici v Děčíně a rovněž sousoší
 
P.Marie v Polici nad Metují.
 
 
 
Po jeho smrti vedl dílnu geniální Ferdinand.A zanedlouho sláva dílny
 
Brokofů vyhasla Ferdinandovým úmrtím.Sestra sochařů předala věhlasnou dílnu
 
třetímu Antonínu Brokoffovi,který byl dvorním básníkem císaře Karla VI.
 

Verze z 9. 4. 2020, 20:52

Český architekt neorenesance. Bratr básníka Julia Zeyera. Uplatnil se v projektech veřejných i soukromých budov: Janáčkovo nábřeží, Dukelských hrdinů, K. Světlé aj. Navrhl přestavbu Josefova.
Jan Zeyer (1847-1903).jpg
Narození a úmrtí
  • 21. 3. 1847 (Praha)
  • 6. 5. 1903 (Praha)
Památníky
  • Karoliny Světlé 1035/17; PD, 1877 „Hanc domum aedificaverunt A. W. et J. Z. anno dom. MDCCCLXXVII“ (spoluautoři stavby Wiehl-Zeyer)
  • Pohřben na Olšanských hřbitovech
Odkazy

Oba synové zámožného tesaře a obchodníka se dřevem zklamali. První syn Julius běžel za básnickou inspiraci do světa a Jan po reálce v Bohosudově u Teplic odešel na pražskou techniku. Bylo to snad o cosi blíž k otcově obchodu se dřevem. Dřevo, to je v architektuře krása a inspirace. Na pražské technice se dostal na katedru architektury arch. Josefa Zítka, projektanta nejen Národního divadla. Znalost z domu mu tudíž rozšířila obzor. Studoval spolu s Wiehlem, mladíkem podobných snů o zdobivé kráse architektury lidovými prvky.

Zeyer absolvoval studium v roce 1871. Co od Zítka především získal byl kult renesance. To byly dar slavného učitele svým žákům. A nebylo to jinak u Zítkových předchozích žáků. Jan tudíž zamířil za renesancí do Itálie, klenotnice renesance a dlouho zůstal v Římě. Spřátelil se tu pro celý život se sochařem Schnirchem a postupně se stával pravou rukou arch. Zítka při stavbě Národního divadla.

Když se po dvou letech se Schnirchem vrátili do Prahy, našel si nadějný architekt místo ve stavební bance. Schnirch tehdy hledal marně vhodný ateliér, a proto se rozhodl pro stavbu vlastního domu na pražské periferii za branou Mezibranská. Přizval si přátele Zeyera, Wiehla a Ženíška, aby mu vyprojektovali dům. A tak vznikl dům, který odpovídá mladým neorenesančním snům tehdejších časů. Dodneška zdobí Mikovcovu ulici a byl zapsán mezi vzácné architektonické památky. Projekt domu připravili Zeyer s Wiehlem. Zeyer si ještě předtím několikrát zajel pro inspiraci do ciziny. Oba architekti našli v ohromující lorentské renesanci svou inspiraci, jež by se oděla do jejich představy. Schnirchův dům vyšňořený malířem Ženíškem a sochařem Myslbekem to ukazuje.

Podobně oba přátelé stavěli dům s černobílými sgrafity v ulici Karoliny Světlé č. 1035/I. a pozdější dům v blízké ulici Divadelní č. 1032/14.

V roce 1881 Zeyer odjel za prací do Roudnice nad Labem, kde pobyl pět roků a nejčastěji v tom čase projektoval s arch. Viktorem Součkem. Do roku 1893, kdy se vzdal veškeré jiné činnosti, ještě postavil jako samostatný architekt mnoho jiných staveb. Z jeho ateliéru vyšlo sedm pozoruhodně koncipovaných činžáků, v nichž Zeyer našel vlastní rukopis, odlišný od Wiehlovy bujné fantazie. Své projekty víc přitlumoval vnějším kabátem a střídměji jej prodýchával lidovými prvky úsměvné českosti. Jeho stavby se tím nestaly méně výraznými. Našel svou typicky racionální vyváženost, v níž hrála velkou roli vlastní sgrafita i postavy z české historie v polychronní maltě.

Velmi pozoruhodné jsou Zeyerovy domy na Janáčkově nábřeží na Smíchově č. 729 a 91, které vybočují z šedi ulice a šperkují nábřeží bohatou sgrafitovou a freskovou výzdobou. Se stavitelem Skučkem postavil dva domy v nedaleké Lidické ulici a pak se z jeho ateliéru vyhrnuly desítky projektů staveb všeho druhu. Dodnes poutají svým ozvláštněním domy např. v ulici Dukelských hrdinů č. 695 a č. 696, v Argentinské ulici č. 599, na Újezdě č. 402/III. atd. K Zeyerově rozsáhlému dílu patří i projekt přestavby nádherné památkové rezervace v Josefově u Jaroměře.

V té době českého úsilí o získání národních práv Čechů Zeyer nescházel v Umělecké besedě. Byl stejně jako Wiehl delší čas předsedou jejího stavebního odboru. Později se věnoval především starým architektonickým památkám a zasloužil se o přípravu složité rekonstrukce Anežského kláštera.

Rokem 1893 ukončil svou veřejnou činnost a zůstal jenom ve svém domácím zátiší. Jeho rozsáhlý interiér byl plný sbírek starožitností, zejména z vývoje průmyslu a výšivek.

Ke stáří se věnoval baroku a rokoku a svůj obdiv k těmto slohům vtělil do knihy „Barock und Rococo, Samlung architektonischen Motive in Prag“. Ve druhé knížce „Sgrafity a chiaroseury na svých stavbách provedené“ zúročil vlastní zkušenosti.