Otakar Ostrčil a Jan Opletal: Porovnání stránek

Z Pražský pantheon
(Rozdíly mezi stránkami)
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
 
 
Řádek 1: Řádek 1:
{{introtext2
+
{{introtext
|intro = Český skladatel, dirigent a pedagog. Řídil orchestr Národního divadla po K. Kovařovicovi (1920). Vytvořil novou interpretaci české klasické opery. Z jeho oper: „Legenda z Erinu“, „Honzovo království“. Hudebně interpretoval poezii Vrchlického, Nerudy a Zeyera. Souběžně vyučoval na obchodní akademii jazyky.
+
|intro = Český student medicíny. Při protiokupační demonstraci 28. října 1939 byl Němci smrtelně zraněn. Jeho smrt se stala symbolem boje českého národa za svobodu.
 
}}
 
}}
 +
 +
{{quote|text=„Jak k tomu přijde ten, kdo se narodil v chudé chatrči, že musí stále sloužit zájmům toho šťastnějšího, který dosáhl všeho, po čem touží již tím, že se narodil v domě plné nadbytku.“|sign=J. Opletal v kompozici z oktávy }}
  
 
{{infobox
 
{{infobox
|foto= [[Soubor:Otakar Ostrčil.jpg ‎|230px|střed]]   
+
|foto= [[Soubor:Jan_Opletal.jpg ‎|230px|střed]]   
|birth= 25. 2. 1879 (Praha)
+
|birth= 31. 12. 1914 (Lhota nad Moravou, Náklo)
|death= 20. 8. 1935 (Praha)
+
|death= 11. 11. 1939 (Praha)
 
|PD=  
 
|PD=  
* [https://goo.gl/maps/WqLw6k8eXxPG5Wmv9 Zborovská 601/38]; PD, F. Kysela 1939
+
* [https://goo.gl/maps/o12731TM2zTv2MJa6 Jenštejnská 1966/1]; PD, 1946
* Pohřben na Vyšehradě
+
* Pohřben v Náklu
 
|odkazy=  
 
|odkazy=  
* [https://cs.wikipedia.org/wiki/Otakar_Ostrčil Článek na Wikipedii]   
+
* [https://cs.wikipedia.org/wiki/Jan_Opletal Článek na Wikipedii]   
 
}}
 
}}
  
Představitel vídeňské atonální školy Alban Berg (1885-1935) snad očekával všelicos, ale takové fiasko premiéry své moderní opery „Vojcek“ v úterý 16. listopadu 1926 zřejmě nikoli. V okamžiku, kdy dirigent Ostrčil ztišil orchestr do pianissima, aby vynikl sbor za scénou, strhl se s balkonu pískot a řev. Pro kakofonii (nesoulad hudby) nebylo v Praze obecenstva. Režiséru Hilarovi a Ostrčilovi to nevyšlo. Ostrčil převzal taktovku orchestru Národního divadla po Kovařovicovi a Hilar režii po Kvapilovi. Tušení, že pražští konzervativci se ozvou nečistým způsobem proti moderně se naplnilo. Před novátory bylo ještě 15 roků na proměnu vkusu pražského publika. Koneckonců to nebyla první bouře staromilců. Smetana ji zažil rovněž. Tentokráte podráždili pražské snoby, jak Bergova hudební atonalita „Vojcka“, tak Buchnerův sociální text.
+
Narodil se v roce sarajevského atentátu na následníka trůnu Ferdinanda d'Este. Rozezlený císař okamžitě vydal provolání „Mým národům“ a spolu s Německem napochodovali do Evropy, kde zažehli požár 1. světové války.  
 
 
Ostrčil byl synem smíchovského vedoucího lékaře, který s rodinou bydlel v zeleni smíchovského nábřeží. Sílu talentu lékařova syna objevil Fibich se svým přítelem, skladatelem a pedagogem, Janem Malátem. Ti spolu napsali rozsáhlou klavírní školu a Malát napsal i houslovou školu. Ostrčil přinesl v osmnácti Fibichovi svou první operu „Jan Zhořelecký“. Muzikálně nadaný Otakar měl i filologické nadání. Studoval na Karlově univerzitě dějiny hudby a estetiky u prof. Hostinského a filologii u prof. J. Gebauera. V tomto „dvojhmatu“ Ostrčil prožil celý život. Stal se učitelem češtiny, němčiny a hudebním skladatelem, později i dirigentem. Po dvě desetiletí dirigoval amatérské „Orchestrální sdružení“ tak mistrovsky, že začal konkurovat „České filharmonii“. V první světové válce získal místo dirigenta opery Vinohradského divadla a po válce, když zemřel dirigent Národního divadla Karel Kovařovic, mu nabídli převzít jeho taktovku.
 
 
 
Ostrčilem nastupovala do hudby mladší generace a s ní i mnoho změn v nahlížení na hudební modernu, čili na novou intonaci i podání. Ostrčilovi se v začátcích vedlo všelijak, ale nebál se podráždit publikum rovněž netradiční interpretací Smetany. Zejména Smetanova „Tajemství“, „Hubičky“ a troufale i desetiletími zafixované „Prodané nevěsty“. Národní listy psaly novinářsky sebevědomě, že Ostrčil chce „Smetanovo dílo spíše zkreslit a národu znechutit.“ Hledači nových významů umění byli odjakživa natahování na skřipec obecného vkusu i morálky. Ale ozývali se i ti, kdož požadovali cosi nového, mladého, odpovídajícího době. Tento moment lidských dějin je příznačný nejen pro hudbu, ale objevuje v celé šíři života. Moudrý skladatel široké umělecké duše J. B. Foerster připomněl: „Opakuje se stále jeden a týž tragický osud těch, kdo spějí za velikostí a krásou: osud Smetanův, osud Kovařovicův a posledně osud Ostrčilův.“
 
 
 
V roce čtyřicátého výročí Smetanovy smrti (1923) dospěl spor o nové pojetí interpretace opery až do Národního shromáždění, kde se Ostrčila zastal soc. demokratický senátor F. V. Krejčí: „Nikoli intendant v divadle, ale… musí býti necháni hráti ti, kdo umění tvoří.“ A zamítnul myšlenku o hospodářské soběstačnosti Národního divadla.
 
 
 
Ke stému výročí Smetanova narození nastudoval Ostrčil velký cyklus jeho oper. Roku 1924 na prvním pražském mezinárodním hudebním festivalu (předchůdce Pražského jara) dal na program výběr děl, který měl reprezentovat českou hudbu. A znovu se ozvala tatáž kritika, jenže stále hlasitěji promlouvala obrana Ostrčila-tvůrce. Romain Rolland, který sledoval v Národním divadle Smetanovy opery s klavírním výtahem v ruce, neskrblil chválou. Ostrčil se přenesl přes českou konzervativní malost a začal realizovat svůj dramaturgický záměr autorských cyklů.  
 
  
V letech 1922-3 dirigoval Smetanův cyklus, pokračoval Fibichem, Dvořákem, Foersterem a Novákem. Vybral si největší postavy světové a české opery a svázal je do cyklů: 1929 A. Dvořák, 1931 Mozart, 1933 výběr z české klasiky k 50. výročí Národního divadla, 1934 druhý Dvořákův cyklus, 1934 Smetanův festival. Začalo se mluvit o Ostrčilově dirigentském i programovém umění.  
+
Jan si válku nepamatoval, ale na frontě mu padl starší bratr. V půli 20. let mu rodina ze skromných prostředků umožnila studium na litovelském gymnáziu. Jan se rodičům odvděčil maturitou s vyznamenáním, ale na další studium už nebylo. Absolvoval vojenskou službu u dělostřeleckého pluku v pražské Ruzyni, kde mohl mít šanci zůstat nastálo, jenže v důstojnické škole mu zjistili slabý zrak a bylo po ideálech vojenských výložek. Jenže Jan se životu tak snadno nepoddal. Nosil v sobě tajný cíl. Učil se jazykům. Zjistil, že existuje Hlávkovo stipendium pro chudé talenty a zřejmě se informoval o jeho podmínkách. Český mecenáš Hlávka vyžadoval na studentech kromě pobytu v jeho promyšleně vybavené studentské koleji, především vynikající prospěch a znalosti jazyka. Arch. Hlávka dal i do své závěti podmínku, aby adepti pobytu v jeho koleji, kde bylo všechno zdarma, byli přijati za podmínek vynikajícího prospěchu a se znalostí dvou světových jazyků. Znalosti jazyků okusil i Hlávka a byla mu branou do vědomostí světa. Dvaadvacetiletý Jan se roku 1936 do Hlávkovy koleje přihlásil a uspěl. Měl jistě obrovskou radost, protože to nebyla jen kolej, ale skvěle vybavený domov studentů. Hlávka pamatoval na všechno. Vybral pro kolej vhodné místo v Jenštejnské ulici, odkud bylo blízko na fakulty i do knihoven.  
  
V Ostrčilově skladatelské činnosti teoretici vymezují dvě údobí: smetanovsko-fibichovské a od roku 1910 proměnil svou tradiční tonalitu pod vlivem Mahlera a Schonberga. První období reprezentují hymnicky zpěvné melodie opery „Vlasta“, „Symfonie A dur“ a balada „Osiřelo dítě“. Opera „Kunálovy oči“ z roku 1908 je Ostrčilovým hudebním obratem, který pokračoval v jednoaktovce „Poupě“ a v symfonii „Impromptu“. Dominantou Ostrčilovy hudby jsou poválečné opery: „Legenda z Erinu“ (1920) a hlavně osobité ideové „Honzovo království“ (1933). Tato opera má v sobě protiválečnou symboliku a sehrála vlasteneckou roli v těžkém období německé okupace, za což se stala terčem fašisticky laděné kritiky.  
+
Ke studentům se dostávaly zprávy z Německa, Itálie a Španělska o nebezpečí fašismu v Evropě. A pak všichni uslyšeli Hitlerovy hrozby z Německa a křik Němců ze Sudet, odkud se zanedlouho do vnitrozemí přivalily proudy Čechů, jež Němci vyháněli. Mnichovská dohoda z 29. 9. 1938 s podpisem Anglie, Francie, Hitlera a Mussoliniho, ale bez podpisu ČSR rozhodla o anexi českého pohraničí Němci, kteří se viděli, jako vládci zbytku Čech a Moravy. Republika mobilizovala. Těžko je potomkům pochopit, co svíralo srdce českého národa. Vláda váhala být či nebýt, přijmout či bojovat, ale „zrádný Albion“ i Paříž myslely, že zachrání sebe, proto zradily závazky k ČSR. Pochmurný den německé anexe ČSR dne 15. 3. 1939 Opletala zastihla ve 3. ročníku medicíny.
 +
Těžko se českým vojákům odcházelo z hraniční čáry, obezděné bytelnými bunkry. A ztěží předávali Němcům kasárna. Hned na podzim téhož osudného roku 1939 se k 21. výročí zrodu ČSR 28. 10. 1918 začaly na Karlově náměstí srocovat tisíce mladých lidí. Utvořil se dlouhý průvod, který se pohnul Žitnou ulicí, sledován německým gestapem. Když průvod přešel dům, v němž žil do své smrti Antonín Dvořák, a jehož bysta shlížela z l. patra na děj času, ozvala se od Vinohrad střelba. A když se pak vzepjaly silné hlasy studentů ovacemi na oslavu dne zrodu ČSR, našla si osudová střela z německé pušky studenta Jana Opletala. Jan ucítil krev a bolest v břiše. Odvezli jej rychle na proslulou Jiráskovu kliniku, ale ani zkušené ruce prof. Jiráska neuměly učinit zázrak. Jan Opletal za čtrnáct dní, dne 11. 11. 1939 v poledne dodýchal.  
  
V polovině třicátých let byl národní život zjitřen bídou z hospodářské krize i hrozbou Hitlera. Mnozí kritici psali, že opera podlamuje brannost národa. Samozřejmě, že tento výmysl vznikl z neznalosti dějin hudby i dějin národa vůbec a Ostrčil jej vyvracel smetanovskými cykly. Pro něj nebylo přijatelné, aby šéfové opery, činohry a baletu byli ve všem podřízení řediteli, který bývá pod tlakem shora i zdola.  
+
Celý český národ byl pobouřen. Po třech dnech se chystal převoz těla Opletala do rodiště v Náklu na Moravě. Lidé se houfně srocovali kolem Wilsonova nádraží, odkud měl vyjet vlak s Janovou rakví. Po ulicích demonstrovali studenti, pronásledováni německou policií. Německé úřady rozhodly, že Opletalovy ostatky budou převezeny pohřebním vozem. Zvěst o Opletalově smrti přivedla do Nákla k Janovu hrobu tisíce lidí, mezi nimi i delegaci studentů. A Praha neustále bouřila, studenti chodili ulicemi i s profesory. Němci zasadili krutou ránu Karlovo univerzitě. Tato rána se nemohla srovnávat ani s její anexí jezuity po Bílé hoře.  
  
Ostrčil prosazoval samostatnost opery, ale horečný čas i obrovské vypětí jej zdravotně zdolaly. Onemocněl a po premiéře svého „Honzova království“ (3. 4. 1935) zemřel.
+
Německé úřady sáhly k neuvěřitelnému. Gestapo a německé vojsko jezdili pražskými ulicemi a zatýkali studenty i profesory. Z Berlína přikázali uzavřít české vysoké školy. V noci gestapo přepadlo studentské koleje, pozatýkali 1200 studentů i profesorů a odvezli je do koncentračních táborů. Český národ zůstal, jako kdysi kališníci po Bílé hoře, bez inteligence. Národ se bránil, přežil a 17. listopad zůstal natrvalo citlivým mementem. Nejenom v Čechách, ale na celém světě.

Verze z 5. 4. 2020, 13:04

Český student medicíny. Při protiokupační demonstraci 28. října 1939 byl Němci smrtelně zraněn. Jeho smrt se stala symbolem boje českého národa za svobodu.
„Jak k tomu přijde ten, kdo se narodil v chudé chatrči, že musí stále sloužit zájmům toho šťastnějšího, který dosáhl všeho, po čem touží již tím, že se narodil v domě plné nadbytku.“
— J. Opletal v kompozici z oktávy
Narození a úmrtí
  • 31. 12. 1914 (Lhota nad Moravou, Náklo)
  • 11. 11. 1939 (Praha)
Památníky
Odkazy

Narodil se v roce sarajevského atentátu na následníka trůnu Ferdinanda d'Este. Rozezlený císař okamžitě vydal provolání „Mým národům“ a spolu s Německem napochodovali do Evropy, kde zažehli požár 1. světové války.

Jan si válku nepamatoval, ale na frontě mu padl starší bratr. V půli 20. let mu rodina ze skromných prostředků umožnila studium na litovelském gymnáziu. Jan se rodičům odvděčil maturitou s vyznamenáním, ale na další studium už nebylo. Absolvoval vojenskou službu u dělostřeleckého pluku v pražské Ruzyni, kde mohl mít šanci zůstat nastálo, jenže v důstojnické škole mu zjistili slabý zrak a bylo po ideálech vojenských výložek. Jenže Jan se životu tak snadno nepoddal. Nosil v sobě tajný cíl. Učil se jazykům. Zjistil, že existuje Hlávkovo stipendium pro chudé talenty a zřejmě se informoval o jeho podmínkách. Český mecenáš Hlávka vyžadoval na studentech kromě pobytu v jeho promyšleně vybavené studentské koleji, především vynikající prospěch a znalosti jazyka. Arch. Hlávka dal i do své závěti podmínku, aby adepti pobytu v jeho koleji, kde bylo všechno zdarma, byli přijati za podmínek vynikajícího prospěchu a se znalostí dvou světových jazyků. Znalosti jazyků okusil i Hlávka a byla mu branou do vědomostí světa. Dvaadvacetiletý Jan se roku 1936 do Hlávkovy koleje přihlásil a uspěl. Měl jistě obrovskou radost, protože to nebyla jen kolej, ale skvěle vybavený domov studentů. Hlávka pamatoval na všechno. Vybral pro kolej vhodné místo v Jenštejnské ulici, odkud bylo blízko na fakulty i do knihoven.

Ke studentům se dostávaly zprávy z Německa, Itálie a Španělska o nebezpečí fašismu v Evropě. A pak všichni uslyšeli Hitlerovy hrozby z Německa a křik Němců ze Sudet, odkud se zanedlouho do vnitrozemí přivalily proudy Čechů, jež Němci vyháněli. Mnichovská dohoda z 29. 9. 1938 s podpisem Anglie, Francie, Hitlera a Mussoliniho, ale bez podpisu ČSR rozhodla o anexi českého pohraničí Němci, kteří se viděli, jako vládci zbytku Čech a Moravy. Republika mobilizovala. Těžko je potomkům pochopit, co svíralo srdce českého národa. Vláda váhala být či nebýt, přijmout či bojovat, ale „zrádný Albion“ i Paříž myslely, že zachrání sebe, proto zradily závazky k ČSR. Pochmurný den německé anexe ČSR dne 15. 3. 1939 Opletala zastihla ve 3. ročníku medicíny. Těžko se českým vojákům odcházelo z hraniční čáry, obezděné bytelnými bunkry. A ztěží předávali Němcům kasárna. Hned na podzim téhož osudného roku 1939 se k 21. výročí zrodu ČSR 28. 10. 1918 začaly na Karlově náměstí srocovat tisíce mladých lidí. Utvořil se dlouhý průvod, který se pohnul Žitnou ulicí, sledován německým gestapem. Když průvod přešel dům, v němž žil do své smrti Antonín Dvořák, a jehož bysta shlížela z l. patra na děj času, ozvala se od Vinohrad střelba. A když se pak vzepjaly silné hlasy studentů ovacemi na oslavu dne zrodu ČSR, našla si osudová střela z německé pušky studenta Jana Opletala. Jan ucítil krev a bolest v břiše. Odvezli jej rychle na proslulou Jiráskovu kliniku, ale ani zkušené ruce prof. Jiráska neuměly učinit zázrak. Jan Opletal za čtrnáct dní, dne 11. 11. 1939 v poledne dodýchal.

Celý český národ byl pobouřen. Po třech dnech se chystal převoz těla Opletala do rodiště v Náklu na Moravě. Lidé se houfně srocovali kolem Wilsonova nádraží, odkud měl vyjet vlak s Janovou rakví. Po ulicích demonstrovali studenti, pronásledováni německou policií. Německé úřady rozhodly, že Opletalovy ostatky budou převezeny pohřebním vozem. Zvěst o Opletalově smrti přivedla do Nákla k Janovu hrobu tisíce lidí, mezi nimi i delegaci studentů. A Praha neustále bouřila, studenti chodili ulicemi i s profesory. Němci zasadili krutou ránu Karlovo univerzitě. Tato rána se nemohla srovnávat ani s její anexí jezuity po Bílé hoře.

Německé úřady sáhly k neuvěřitelnému. Gestapo a německé vojsko jezdili pražskými ulicemi a zatýkali studenty i profesory. Z Berlína přikázali uzavřít české vysoké školy. V noci gestapo přepadlo studentské koleje, pozatýkali 1200 studentů i profesorů a odvezli je do koncentračních táborů. Český národ zůstal, jako kdysi kališníci po Bílé hoře, bez inteligence. Národ se bránil, přežil a 17. listopad zůstal natrvalo citlivým mementem. Nejenom v Čechách, ale na celém světě.