Bohuslav Balbín a Božena Benešová: Porovnání stránek

Z Pražský pantheon
(Rozdíly mezi stránkami)
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
 
 
Řádek 1: Řádek 1:
{{introtext
+
{{introtext2
|intro = Český historik, jezuitský učitel. Z díla: "Obrana jazyka slovanského, zvláště pak českého", "Směs rozprav o dějinách českých" (12 sv.). "Obrana" a "Učené Čechy" ze Směsi byly zkonfiskovány ještě po sto letech od napsání, tj. v začátcích českého národního obrození.
+
|intro = Česká spisovatelka. Próza (verše přestala vydávat) vychází z moravských kořenů a završuje ji válečná trilogie: "Úder", "Podzemní plameny" a "Tragická duha". Zfilmována novela: "Don Pablo, don Pedro a Věra Lukášová".
 
}}
 
}}
 
{{quote|text=„Vše, co domácí, nám zapáchá, –my sami na sebe se mrzíme i stejnou vášní hloupou, co krajany svými pohrdáme, nenávidíme též jazyka svého.“|sign=Bohuslav Balbín: Rozprava na obranu jazyka slovanského, zvláště pak českého. Vydání 1869, strana 9}}
 
  
 
{{infobox
 
{{infobox
|foto= [[Soubor:Balbín.jpg ‎|230px|střed]]   
+
|foto= [[Soubor:BenesovaBozena1923.jpg ‎|230px|střed]]   
|birth= 3. 12. 1621 (Hradec Králové)
+
|birth= 30. 11. 1873 (Nový Jičín)
|death= 29. 11. 1688 (Praha)
+
|death= 8. 4. 1936 (Praha)
 
|PD=  
 
|PD=  
* Pohřben v kostele sv.Salvátora
+
* Pohřbena v Bubenči
* [https://goo.gl/maps/xmUvqx2NfdM2 Mariánské nám. 5] (Klementinum); PD s portrétem, J. Bartoš 1988
+
* [https://goo.gl/maps/kKdEFRtLXpu Charlese de Gaulla 625/2]; PD s bystou, K. Vobišová, 1937
 
|odkazy=  
 
|odkazy=  
* [https://cs.wikipedia.org/wiki/Bohuslav_Balbín Článek na Wikipedii]   
+
* [https://cs.wikipedia.org/wiki/Božena_Benešová Článek na Wikipedii]   
 
}}
 
}}
  
V září roku 1679 zarachotily na pražském Hradě kočáry vídeňského dvora. Císař Leopold I. utekl před morem z Vídně. Špalír zbohatlých šlechticů se předháněl dary v naději,že by se vrátila sláva rudolfinské Prahy, kdyby císař zůstal natrvalo v Praze. Podstrojovali Leopoldovi, co mu na očích viděli a nějaká naděje tu byla. Jednak pobělohorští zbohatlíci byli Leopoldovou "pokladnou" a za druhé si císař usmyslel, že velikostí a krásou katedrály sv. Víta předčí istambulskou mešitu, v čemž ho podporoval historik Moravy Pešina, který se o katedrálu staral a napsal o ní silnou knihu. Jenže dvorní Vídeň dělala všechno, aby Leopolda udržela v městě, protože by ztratila všechna privilegia.
+
Dcera advokáta Zapletala znala Moravu od Opavy po Uherské Hradiště, snad ale nejvíc se do jejího života zapsalo podhůři Beskyd. Prožívala dětství u babičky a dědy ve Frenštátě pod Radhoštěm, kde měl rázovitý děda továrnu a zasedal v Říšském sněmu. Vzpomínky z podbeskydí voněly růžemi zahrad a smrčím hor. Byl to kraj dědečkova vlasteneckého "", ale také "Já" o šest roků staršího Petra Bezruče, rodáka z Opavy, který za bídu v podbeskydí robustně promluvil veršem. Do pražského Herbenova "Času poslali svoje verše v jednom roce – 1899.
  
oblíbené audience, honitba, zábava, nu Praha dělala, co mohla. Hned zpočátku za nim přišel i Babín, aby mu odevzdal dar – dva objemné svazky z desetidílného historického díla o české zemi "Miscelaneae.." (Směs), aby císař
+
Zanedlouho se rodina  z Nového Jičín, kde měl otec advokátní kancelář, vydala na jih Moravy do Napajedel a pak do Uherského Hradiště. Byla to zcela jiná krajina, nepsalo ji uhlí, ale barevnost, jenže osudy lidí, ty bývají podobné. V kraji se vdala za železničního úředníka a napsala první řádky svých veršů a prózy. Odněkud z rodu v ní zůstala dumavá povaha a rovněž touha své myšlenky sdělit Její verše byly meditativní a v próze bylo zřejmé, že se shlídla v tribunce literatury a hnutí žen Růženě Svobodové, obdivované kritikem F. X. Šaldou, který byl vrstevníkem Bezruč a stejně bolestně doživotně postižen nemocí.
poznal zemi, jíž vládne. Balbín bolestně nesl pobělohorský zánik české státnosti. Z úřadů, jednání a listin vymizel český jazyk. Balbín z toho nevinil Habsburky, prostě jenom obecně vytýkal "..že přijímalo se do vlasti množství lidí cizích a přespolních bez rozmyslu".
 
  
Jeho rod pocházel ze staré katolické šlechty a otec byl v Hradci Královém krajským hejtmanem. Nepoznal otce, protože měl dva měsíce, když mu zemřel. Matka prodala v Hradci dům a odešla se sedmi dětmi na častolovický
+
Herben se jejími verši zřejmě nenadchl jako to bylo u Bezručových. Nebyl to básnický bolestný výkřik, ale vyprávění, prozrazující prozaičku. Za poesií mu přišly i její povídky, jež splétala především z moravského
zámek Oty z Oppersdorffu. Prý Balbín v devíti několikrát pročetl Hájkovu Českou kroniku a vštípil si tím lásku k rodnému jazyku. Jenže věřil Hájkovu vyprávění nekriticky všechno, i jeho výmysl, že arcibiskupský úředník Jan z Pomuka prý zpovídal císařovnu a protože neprozradil zpovědní tajemství, byl svržen do Vltavy. V 18. století bylo prokázáno, že by královnu musel zpovídat deset roků po její smrti.
+
jihu. Bylo zřejmé, že se se Svobodovou padly do oka, protože už v roce 1902 přijela Pražačka za ni ne na jižní Moravu, ale pod Radhošť, s jehož vrcholu leží k západu Slezsko a k východu Slovensko. Po šest roků se utužoval jejich přátelský svazek nejen literární, ale i emancipační, protože Svobodová byla jeho vůdčím duchem ženského hnutí po Tereze Novákové.
  
Poslali pak Bohuslava na studia do olomoucké jezuitské koleje, kde jej ředitel Mikuláš Leczicki, Polák, získal pro vstup do jezuitského řádu. Balbín studoval výtečně a později byl vynikajícím studentem i v pražském
+
V roce 1908 obdržela Benešová od přítelkyně dopis – přijeďte do Prahy natrvalo, je pro Vás místo redaktorky ženské revue "Žena v umění". Ta nezaváhala, splnil se jí sen a ty, jak později vroucně zazpíval Wolker, se zabíjejí činem. Před rokem přeložila knihu Francouze Mauchaira "Města světla" (1907) a redakce časopisů, hlavně "Zlatá Praha" její jméno znaly.
Klementinu, kde se začal zajímat o historii. Psal verše, články, studie a tím na sebe obracel pozornost představených. V tom čase přijel do Čech na inspekci jezuitských škol vzdělaný Španěl, prof. Rodrigues Arriaga. Kdo jiný než Balbín jej mohl provázet! A snad Balbín už s tím počítal, protože si připravil i svůj program cesty. Znal dějiny řádu a leccos z dějin české země, byl nejlepším studentem a na sebe upozornil rovněž publikační činností.
 
  
Připravil si program cesty, přičemž si zmapoval, kde je kostel, fara, archiv šlechticů, far, města, prostě kde získá bohaté zdroje dějin české země. Koneckonců už se mohl pochlubit publikací z roku 1646 "Apolinovo poslání nebeské vysokým školám pražským", kterou dedikoval císaři Ferdinandu III. za jeho pobytu v Praze.
+
Rodina Svobodů bydlela v domě pod Starými zámeckými schody, kde rovněž žil herec Vojan. Čili na horním konci Klárova a Benešová tam poznala F.X.Šaldu. Paní Růžena byla dáma nejen rázná a vznešená, ale rovněž velmi vlivná. Snad s její přímluvou Šalda ve své bibliotéce "Slunečnice" paní "Bo", jak Benešové říkala, zveřejnil první básnickou sbírku "Verše věrné a proradné", jenže to snad ani neměl dělat, protože se na ni vrhla velmi zle kritika. Kritik F. Gotz ji alespoň přihladil její rozmrzelost svou složitou dikcí, když o ní napsal, že je básnířkou "lidské nestyčnosti a touhy po vykoupení z egotismu" (sebereflexe). Byla to pochvala nebo kritikovo klišé, aby nemusel říci to co jiní, kteří její sbírku nemilosrdně zešlehali.
  
Získal zkušenost i jako misionář v místech nejzatvrzelejších kacířů ve východních Čechách. Byl prý spíš pokojným kazatelem, než misionářem typu Kravarského, který lidem šlapal na bosé nohy okovanými botami a vyhrožoval peklem. Prý tento misionář za dva dni s pomocí vojska obrátil na katolickou víru na 6 tisíc kacířů.
+
Výsledkem byla silná autorčina sebereflexe, zatrpkla a přestala verše psát. Výhradně psala prózu, nu a verše, jak prozradila pozůstalost, ji přecjenom zůstaly věrny "pro domo" jako tichý zpovědník. Próza byla pro její talent přecjenom přirozenější. Prokousávala se do prózy dávno, když ještě mžilo v její dívčí hlavě růžolící touhou. Jak ale zrála, nabývala próza na poutavosti. Z mládí se vyzpovídala ve třech povídkových knížkách – "Nedobytá vítězství", "Kruté mládí" a "Rouhači a oblouzení".
  
Balbín měl kantorské sklony a představeni jej v čas jeho předpokládané vyzrálosti poslali učit na jezuitské školy. Učil na několika školách, psal verše, satiru, školské učebnice, podle níž se dlouho vyučovalo. Bůhví, co a jak se stalo, na štaci v Jindřichově Hradci prý "stál na pokraji záhuby". Nadřízení jej ze škol odvolali s odůvodněním, aby "odklizena byla veškerá příležitost k něčemu, co by jemu na škodu a nám pak a celému řádu na pohanu být mohlo". Po dvanácti letech kantorství se upnul k českým dějinám. Psal "..tak,jak se děje vskutku sběhly", poznamenal. Jenže Balbín byl odmala pověrčivý. Věřil v zázraky, o čemž svědčí jeho zápis v knize zázraků
+
Šalda ji opravdu pomáhal vniknout do horizontu literatury a zjistil, že předělem mezi jejími povídkami a romány, jež začala psát, bylo dvoudílné vyprávění z let 1919-1920 "Člověk". Učinil jí přitom galantní poklonu názorem "..že je to...básnické dílo...veliké i v kritice společenské." Všechno hluboce osobní trápení v něm doznělo. Srdce jí začalo bušit osudy lidí za první světové války. Zraňovaly ji daremně zhaslé životy. Vybírala z paměti otřesné osudy lidí, s nimiž se znala a stýkala se s nimi. Válka rozdupala těmto lidem představy a touhy hroznými tragediemi. To byla skutečná Odyssea, jež odnesla lidem štěstí i životy.
na Svaté hoře u Příbrami, v níž děkuje P. Marii, že jej zbavila bolesti zubů. Balbín to byl, kdo napsal tři knížky o poutních místech (Svatá hora, kladská Warta a Tuřany) a podle jeho tlustospisu o Janu Nepomuckém byl domnělý zpovědník královny v roce 1729 kanonizován na svatého.
 
  
V roce 1666 vydal "Nástin humanitních nauk" a za dva roky známé dílo "Epitome rerum Bohemicarum (Výtah z dějin českých 1668). Nejvyšší purkrabí hr. Bernard Ign. Bořita z Martinic jej obvinil, že prý v něm "..popírá dědické právo Habsburků na český trůn a popouzí Čechy proti Němcům." Byl z toho sedmiletý Balbínův "exil" v Klatovech, kde tajně napsal rozhořčenou "Obranu jazyka českého", která nemohla vyjít ani po stu letech. V jeho pozůstalosti se našly ironické zápisky na Martinice: "...kdo proti vlasti brojí a ji zrazuje,většího se dopouští hříchu, než kdyby zavraždil mateř svou". Ve 20. století byl objeven i jeho sarkastický spisek na Martinice – "Pamětní nápis".
+
Ve své trilogii "Úder", "Podzemní plameny" a "Tragická duha" vypravuje o válečném odboji českých lidí proti Rakousko-Uhersku. Hrdinka Alena z vrstev, jež se nemohly pyšnit duchovním životem, si zbudovávala jistoty v moravských zákoutích. Kolem ní defilovaly neměnné společenské vrstvy, zakopané do svých sídel a tato prostá duše si našla svou jistotu mezi těmi, kteří bránili národ.
  
Knihovník dvora ve Vídni Lambecius napsal na Balbínovu knihu "Epitomae" dobrozdání, že obvinění z pohany Habsburků je "dílem jalové a titěrné, dílem převrácené a neslušné". Balbín se od roku l677 vrátil do Klementina a pracoval na dvacetisvazkovém díle "Miscelanea historica regni Bohemiae" (Rozmanitosti z českých dějin). Stačil vydat od roku 1679 dvanáct objemných svazků, jejich součástí jsou jeho známé knihy "Bohaemia docta" (Učené Čechy) a "Obranu jazyka českého", jež cenzura zkonfiskovala i po stu letech.
+
Za poslední díl trilogie obdržela Benešová v roce 1933 cenu Melantricha. Kritiky ji znovu vytýkaly, že vyprávění upadá často do meditací, nebo že staví ideál na děravé morálce života. Ale Benešová už nežehrala, ale sama kriticky uštědřovala štípance ve svých fejetonech a kritických statích. Koneckonců byla vrstevnicí Tilschové, Čapka-Choda, ale i anarchistů Šrámka a Gelnera. Její společenská vize vyvřela do lidských typů, které si
 +
s životem věděly rady. Zfilmovaná a zdramatizovaná její populární novela "Don Pablo, don Pedro a Věra Lukášová" to prozrazuje. Je to zmatek dospívajícího děvčete čistých představ v pokřiveném světě dospělých. E. F. Burian si novelu vybral pro své avantgardní divadlo D34 v Mozarteu v Jungmannově ulici.
  
Ještě stačil napsat životopis svého učitele Leczického. Nakonec psal upoután nemocí na lůžko. Kolem osmé hodiny večer 28. listopadu 1688 zemřel. K hrobce do kostela sv. Salvátora jej doprovázeli spolubratři a věrný jeho žák hr. Jan M. Lažanský.
+
V Benešové se shlídla mladá Marie Pujmanová a napsala její biografii. Šalda o ní v nekrologu řekl, že v ní bylo příliš mnoho vnitřního "příboje a kvasu", z něhož našla cestu k víře ve vůli člověka i ve vlastní tvořivé
 +
síly.
  
[[Kategorie:Historici]]
+
[[Kategorie:Spisovatelé]]
[[Kategorie:Pedagogové]]
 
[[Kategorie:Náboženští představitelé]]
 
 
{{Podtextem}}
 
{{Podtextem}}

Verze z 10. 4. 2020, 11:07

Česká spisovatelka. Próza (verše přestala vydávat) vychází z moravských kořenů a završuje ji válečná trilogie: "Úder", "Podzemní plameny" a "Tragická duha". Zfilmována novela: "Don Pablo, don Pedro a Věra Lukášová".
BenesovaBozena1923.jpg
Narození a úmrtí
  • 30. 11. 1873 (Nový Jičín)
  • 8. 4. 1936 (Praha)
Památníky
Odkazy

Dcera advokáta Zapletala znala Moravu od Opavy po Uherské Hradiště, snad ale nejvíc se do jejího života zapsalo podhůři Beskyd. Prožívala dětství u babičky a dědy ve Frenštátě pod Radhoštěm, kde měl rázovitý děda továrnu a zasedal v Říšském sněmu. Vzpomínky z podbeskydí voněly růžemi zahrad a smrčím hor. Byl to kraj dědečkova vlasteneckého "já", ale také "Já" o šest roků staršího Petra Bezruče, rodáka z Opavy, který za bídu v podbeskydí robustně promluvil veršem. Do pražského Herbenova "Času poslali svoje verše v jednom roce – 1899.

Zanedlouho se rodina z Nového Jičín, kde měl otec advokátní kancelář, vydala na jih Moravy do Napajedel a pak do Uherského Hradiště. Byla to zcela jiná krajina, nepsalo ji uhlí, ale barevnost, jenže osudy lidí, ty bývají podobné. V kraji se vdala za železničního úředníka a napsala první řádky svých veršů a prózy. Odněkud z rodu v ní zůstala dumavá povaha a rovněž touha své myšlenky sdělit Její verše byly meditativní a v próze bylo zřejmé, že se shlídla v tribunce literatury a hnutí žen Růženě Svobodové, obdivované kritikem F. X. Šaldou, který byl vrstevníkem Bezruč a stejně bolestně doživotně postižen nemocí.

Herben se jejími verši zřejmě nenadchl jako to bylo u Bezručových. Nebyl to básnický bolestný výkřik, ale vyprávění, prozrazující prozaičku. Za poesií mu přišly i její povídky, jež splétala především z moravského jihu. Bylo zřejmé, že se se Svobodovou padly do oka, protože už v roce 1902 přijela Pražačka za ni ne na jižní Moravu, ale pod Radhošť, s jehož vrcholu leží k západu Slezsko a k východu Slovensko. Po šest roků se utužoval jejich přátelský svazek nejen literární, ale i emancipační, protože Svobodová byla jeho vůdčím duchem ženského hnutí po Tereze Novákové.

V roce 1908 obdržela Benešová od přítelkyně dopis – přijeďte do Prahy natrvalo, je pro Vás místo redaktorky ženské revue "Žena v umění". Ta nezaváhala, splnil se jí sen a ty, jak později vroucně zazpíval Wolker, se zabíjejí činem. Před rokem přeložila knihu Francouze Mauchaira "Města světla" (1907) a redakce časopisů, hlavně "Zlatá Praha" její jméno už znaly.

Rodina Svobodů bydlela v domě pod Starými zámeckými schody, kde rovněž žil herec Vojan. Čili na horním konci Klárova a Benešová tam poznala F.X.Šaldu. Paní Růžena byla dáma nejen rázná a vznešená, ale rovněž velmi vlivná. Snad s její přímluvou Šalda ve své bibliotéce "Slunečnice" paní "Bo", jak Benešové říkala, zveřejnil první básnickou sbírku "Verše věrné a proradné", jenže to snad ani neměl dělat, protože se na ni vrhla velmi zle kritika. Kritik F. Gotz ji alespoň přihladil její rozmrzelost svou složitou dikcí, když o ní napsal, že je básnířkou "lidské nestyčnosti a touhy po vykoupení z egotismu" (sebereflexe). Byla to pochvala nebo kritikovo klišé, aby nemusel říci to co jiní, kteří její sbírku nemilosrdně zešlehali.

Výsledkem byla silná autorčina sebereflexe, zatrpkla a přestala verše psát. Výhradně psala prózu, nu a verše, jak prozradila pozůstalost, ji přecjenom zůstaly věrny "pro domo" jako tichý zpovědník. Próza byla pro její talent přecjenom přirozenější. Prokousávala se do prózy dávno, když ještě mžilo v její dívčí hlavě růžolící touhou. Jak ale zrála, nabývala próza na poutavosti. Z mládí se vyzpovídala ve třech povídkových knížkách – "Nedobytá vítězství", "Kruté mládí" a "Rouhači a oblouzení".

Šalda ji opravdu pomáhal vniknout do horizontu literatury a zjistil, že předělem mezi jejími povídkami a romány, jež začala psát, bylo dvoudílné vyprávění z let 1919-1920 "Člověk". Učinil jí přitom galantní poklonu názorem "..že je to...básnické dílo...veliké i v kritice společenské." Všechno hluboce osobní trápení v něm doznělo. Srdce jí začalo bušit osudy lidí za první světové války. Zraňovaly ji daremně zhaslé životy. Vybírala z paměti otřesné osudy lidí, s nimiž se znala a stýkala se s nimi. Válka rozdupala těmto lidem představy a touhy hroznými tragediemi. To byla skutečná Odyssea, jež odnesla lidem štěstí i životy.

Ve své trilogii "Úder", "Podzemní plameny" a "Tragická duha" vypravuje o válečném odboji českých lidí proti Rakousko-Uhersku. Hrdinka Alena z vrstev, jež se nemohly pyšnit duchovním životem, si zbudovávala jistoty v moravských zákoutích. Kolem ní defilovaly neměnné společenské vrstvy, zakopané do svých sídel a tato prostá duše si našla svou jistotu mezi těmi, kteří bránili národ.

Za poslední díl trilogie obdržela Benešová v roce 1933 cenu Melantricha. Kritiky ji znovu vytýkaly, že vyprávění upadá často do meditací, nebo že staví ideál na děravé morálce života. Ale Benešová už nežehrala, ale sama kriticky uštědřovala štípance ve svých fejetonech a kritických statích. Koneckonců byla vrstevnicí Tilschové, Čapka-Choda, ale i anarchistů Šrámka a Gelnera. Její společenská vize vyvřela do lidských typů, které si s životem věděly rady. Zfilmovaná a zdramatizovaná její populární novela "Don Pablo, don Pedro a Věra Lukášová" to prozrazuje. Je to zmatek dospívajícího děvčete čistých představ v pokřiveném světě dospělých. E. F. Burian si novelu vybral pro své avantgardní divadlo D34 v Mozarteu v Jungmannově ulici.

V Benešové se shlídla mladá Marie Pujmanová a napsala její biografii. Šalda o ní v nekrologu řekl, že v ní bylo příliš mnoho vnitřního "příboje a kvasu", z něhož našla cestu k víře ve vůli člověka i ve vlastní tvořivé síly.